Telefon
WhatsApp
Size bu yazıda önceki yüzyılın en önemli yolculuğundan bahsetmek istiyorum.

Glasgow’un mütevazı tersanelerinden olan Paisley’de yeni siparişi yetiştirmek için hummalı bir çalışma devam ediyordu. Kızaktaki gemi 279 grostonluk bir yolcu ve yük vapuru olarak plânlanmıştı. İskoçlar bu konuda fena sayılmazlardı. Geceli gündüzlü çalışmanın sonunda vapur Birleşik Krallık’taki ilk sahibine 1878 yılında teslim edildi. Sahibi ona “Trocadero” ismini verdi. Tam beş yıl bu isimle çalıştı.

            Vapuru çalıştıran şirket filosunu daha büyük gemilerle yenilemek için onu satışa çıkardı. Bir gün vapura Mora Yarımadası’ndaki Pire limanından bir talip çıktı. Yıl 1883’tü. Anlaşma yapıldı ve vapurun Birleşik Krallık günleri resmen sona ermiş oldu. Artık yeni bir yer, yeni bir kimlik ve yeni bir görev vardı. Vapur Pire limanına yanaştığında ismi artık Kymi’ydi. Ege’de yük ve yolcu taşıyordu artık. Bir gün Selanik limanına yanaştı. Rıhtımda dolaşan küçük bir çocuk vardı bu sırada. Çocuk Kymi’ye el salladı. Sarı saçlı, mavi gözlü bir çocuktu. Vapuru biraz seyredip oradan ayrıldı. Giderken bir anda durdu. Geriye döndü ve az önce el salladığı vapura uzun uzun tekrar baktı. Sonra da Selanik sokaklarında kayboldu.   

            Günlerden bir gün Kymi bir kaza yaşadı ve sulara gömüldü. Bir süre öylece kaldı. Sonra tekrar yüzdürüldü ama Kymi için tekrar ayrılma vakti gelmişti. Alıcı bu sefer İstanbulluydu. Böylece Kymi’nin Pire’deki kaydı, İstanbul’a alındı. Yıl 1891’di.

            Vapur, çok geçmeden Osmanlı Devleti’nin bir kuruluşu olan İdare-i Mahsusa filosuna katıldı. Bu sefer yıl 1894’tü. İlk kez Türk bayrağı çekildi ve ismi Panderma oldu.  Yeni görevi Marmara Denizi kıyılarındaki limanlar arasında yük ve yolcu taşımaktı.

            1910 yılında İdare-i Mahsusa’nın statüsü değiştirildi. Artık Osmanlı Seyrüsefain İdaresi vardı. Vapur bu idareye geçti. Adı Bandırma oldu. Yeni görevi ise posta taşımak olacaktı. Özellikle savaş yıllarında yolu gözlenen birçok postayı sahibine ulaştırdı.

Bu emektar vapur bir gün yine limana yanaştı. Çok özel misafirleri alarak tekrar hareket ettiğinde tarih 16 Mayıs 1919’du. Tam 64 işgalci savaş gemisinin arasından süzülerek ilerledi. İçinde milletin kaderini taşıyordu bu sefer. Yıllar önce Selanik limanında ona el sallayan o küçük çocuk şimdi 9. Ordu Müfettişi olarak gemideydi. Bu kutsal yolcular Mustafa Kemal ve silah arkadaşlarıydı. Vapur, Karadeniz’in sert dalgaları arasında yaptığı yolculuğu tamamlayıp Samsun limanına yanaştığında günlerden 19 Mayıs 1919’du.

Ulu Önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşları o gün direniş ateşini yaktılar. “Ulus egemenliğine dayanan, tam bağımsız yeni bir Türk devleti” geliyordu.

İşte Türkiye Cumhuriyeti zihnen o vapurda kurulmuştu. Ve bir yolculuk milletin makûs kaderini değiştirmişti!

Kahramanmaraş Özel Karaoğlan kişisel gelişim kursu

0 Yorum

Henüz Yorum Yapılmamıştır.! İlk Yorum Yapan Siz Olun

Yorum Gönder

Lütfen tüm alanları doldurunuz!

Reklam

Sidebar Alt Kısım İkili Reklam Alanından İlki 150x150

Kahramanmaraş Nöbetçi Eczaneler

Sidebar Alt Kısım İkili Reklam Alanından İlki 150x150
Sidebar Alt Kısım İkili Reklam Alanından İlki 150x150

E-Bülten Aboneliği