GÖRSEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR NELER YAPARLAR?
Çocuklarımızın dünyası o kadar geniş ve renkli ki, kendimizi bilinmeyenlerle dolu kocaman bir dünyadaymış gibi hissedebiliriz. Bu his zaman zaman bizleri korkutabilir. Çaresiz hissettirebilir. Telaşlandırabilir.
Hatta çoğu kez ne yapacağımızı, nasıl davranacağımızı bilmediğimizden yanlışlar yapmamıza neden olabilir. Verdiğimiz her karar, uyguladığımız her yöntem doğruda olmayabilir. Burada sorulması gereken en doğru soru çocuğumuzu ne kadar tanıdığımız ve onu ne kadar anlayabildiğimizdir. Çocuklar çevreleriyle bir yetişkinden daha fazla ilgilenirler. Bizler için önemsiz olan küçük bir nesne onlar için yeni bir keşif yapmak kadar önemlidir. Küçük bir parça oyuncakla uzun süre oynayabilir ve inceleyebilirler. Aslında sordukları her soru öğrenmek adına atılmış önemli bir adımdır. Görsel zekası olan ve yetenekli çocuklar şu şekilde bizlere ip ucu verirler. Bu çocuklar; Dizi oluşturan yap-bozları ve bulmacaları sever. Başlangıç olarak büyük parçaları bir araya getirirken ilerleyen yaşlarda daha küçük yap-boz parçalarını bir araya getirmekten zevk alırlar. Kâğıt üzerinde karalamalar yapar. Yaptıkları bu karalamaların bir hikayesi ve anlamı vardır. Her çizgi bazen sevdikleri, bazense korktukları, merak ettikleri bir nesneyi anlatır. Şemalarla anlatmayı severler. Okurken kitapların yazılarından çok resimlerine odaklanır ve her resim için bağımsız öyküler anlatırlar. Görsel sunuşları severler. Aile bireylerine anlattıkları olaylarda görsel kurgular daha belirgindir. Sanat çalışmalarından çok keyif alırlar. Diğerlerinden daha hızlı tasarım yapar ve birden fazla nesneyi bir araya getirmekteki becerileri daha hızlıdır. Arkadaşlarına göre daha çok hayal kurarlar. Bir yaprak veya küçük bir tırtıl birden fazla şekle bürünebilir. Hayalindeki resimleri çok güzel anlatırlar ve anlattıklarını rahatlıkla çizebilirler. Bu anlatımlarında her ayrıntıya önem verir eklemeler yaparak sunum yapabilirler. Genellikle aileleri ile ilgili resimlere duygularını da katarak yorum yapabilirler. Tablo, harita ve diyagramları kolaylıkla okuyabilirler. Adresleri mükemmel tarif eder, kolaylıkla bulurlar. Tariflerinde renkler ve nesneler önceliklidir. “Kırmızı kapılı evin yanındaki beyaz boyalı büyük ev” gibi. Ayrıntıları önemserler. Yolculuk yaparken veya yürürken çevrelerindeki her şey ilgilerini çeker. Gördüklerini belirli bir sırayla anlatabilirler. Bu özelliklere sahip olan çocuklar bulundukları ortama çok daha hızlı uyum gösterirler. Bu özelliklere sahip olan çocuklarla yapılacak çalışmalar onları daha ileriye taşıyacaktır. Peki bu çocuklarla ne tür çalışmalar yapmalıyız?
Boyama ve resimler yapabileceği ortam hazırlayın. Yaptıkları resimleri sergileyebileceği bir köşe oluşturun. Yaptığı resmin hikayesini mutlaka dinleyin. Sizden yardım istemediği sürece müdahale etmeyin. Eleştirmeyin. Kötü bir resim demek yerine “çok güzel olmuş ama şunu damı deneseydin acaba?” gibi sorularla yönlendirin.
Resim, heykel, seramik sergilerine gitmesine imkân sağlayın. Gidilen her etkinlik sonrası değerlendirme yapın. Eleştirilerini olumlu karşılayın. Sen olsaydın nasıl yapardın ? gibi sorularla bir üst aşamaya geçişine yardımcı olun.
Kamera ve fotoğraf makinesi kullandırın. Özellikle neleri kaydettiğini ya da çektiğini gözlemleyin. Bu gözlem daha iyi tanımanıza yardımcı olacaktır. Her kaydı ve fotoğrafı beraber değerlendirin. Her değerlendirme farklı bir bakış açısını geliştirecektir.
Hayal kurmasını sağlayın. Kurduğu hayal ne kadar geniş olursa ve ne kadar çok ifade etme şansı tanınırsa o kadar çok ilerleme gösterecektir. Unutmayın onun dünyası sizin dünyanızdan çok farklı olacaktır.
Atık maddeleri biriktirip, yeni ürünler yaptırın. Yaptığı her ürünün bir anlamı olduğunu unutmayın.
Yolculuklarda ve derslerde harita kullanmasını sağlayın. Konunun resmini yaptırın. İki boyutlu ve üç boyutlu çizmesini isteyin. Böylece görsel zekalarını ve yeteneklerini daha hızlı geliştireceklerdir. Unutmayın her etkinlik onlara farklı bir pencere açacak ve yeni ufuklar açacaktır. Eğer onları doğru anlar ve anlatmak istediklerini doğru okuyabilirsek gelişimlerin
Unutmayın her etkinlik onlara farklı bir pencere açacak ve yeni ufuklar açacaktır. Eğer onları doğru anlar ve anlatmak istediklerini doğru okuyabilirsek gelişimlerin'deki farklılıkları daha kolay gözlemleyebiliriz. Var olan sorunları daha hızlı çözebiliriz. Kendine has özelliklerini kısa zamanda algılar ve gelişimine daha sağlıklı yardımcı olabiliriz.
0 Yorum