GERÇEK ZENGİNLİK (1)
Türk Dil Kurumu sözlüğüne göre “parası, malı çok olana” zengin deniyor. Evet, kelime anlamı bu belki ama zenginliğe isterseniz daha geniş açıdan bir bakalım.
- 26 Mayıs 2021, 23:59
- Coğrafya öğrt. yazar murat şahin
- 68
- 02
Dünya Bankası verilerine göre 2020 yılında Suudi Arabistan’da kişi başına düşen milli gelir 23 bin doların üstünde. Bu rakam Katar’da yaklaşık 65 bin dolar. Şunu da belirtmekte fayda var bu ortalama milli gelir değerleri sizi yanıltmasın. Hani şu parayı su gibi harcayan prensler, uçak kapatan, otel kapatan sonradan görme zengin elitler var ya! İşte bu milli gelirin çoğu da onların cebine gidiyor. Hakkını yemeyeyim bu ülkelerde yaşayanlar bu zenginlikten faydalanmıyor değil ama asıl parsayı götüren daha çok az önce bahsettiklerim.
Bu iki ülkeyi özellikle seçtiğimi belirtmek isterim. Her iki ülke de birer çöl ülkesi. Yerin üstü değil ama altı doğal kaynak zengini. Bu ülkelerde doğal bir orman yok mesela. Öyle geniş alanlarda hele de sulama olmaksızın tarım yapmak isterseniz işiniz zor. Her iki ülkede de zengin petrol ve doğal gaz yatakları var. İşte bu kanaldan o kadar kolay para gelmiş ki bu ülkelere adeta “ne oldum delisi” olmuşlar. Akıllarına bu parayla entelektüel bir toplum inşa etmek gelmemiş. Zaten bunu da mevcut yönetim biçimleri anlamında pek de isteyeceklerini sanmam. Çünkü entelektüel seviyesi artmış, sorgulayan bir toplum bu tür ülkeler için zararlıdır!
Siz hiç şöyle bir haber duydunuz mu: “Riyad Teknoloji Üniversitesi ARGE merkezinde geliştirilen yeni nesil akıllı telefon şimdiye kadar keşfedilmemiş birçok yeniliği bünyesinde barındırıyor. Tamamı Suudi Arabistan’ın teknoloji altyapısı kullanılarak geliştirilen telefonların önümüzdeki yıl piyasada olması ve bilinen büyük markaların pabucunu dama atması bekleniyor!”. Bu hayali bir haber. Öyle bir üniversite var mı bilmiyorum. Ama bu kadar paraya sahip olan bir ülkede bu olmalıydı.
Başka bir örnek vereyim. Peki, şunu hiç duydunuz mu: “Katar Ulusal laboratuvarlarında geliştirilen bir ilacın kansere karşı şimdiye kadar geliştirilen diğer ilaçlardan çok daha etkili olduğu ve yapılan insan deneylerinde tam başarı sağlandığı ifade edildi.” Bu haber de tabiki asparagas. Bırakın bu ülkeden böyle bir haberin gelmesini, buna yönelik bir çalışmalarının bile olmadığından emin olabilirsiniz.
Her iki ülkeyi şu haberle duyuyorsunuzdur: “İstanbul Havalimanına süper lüks özel uçağıyla inen prens ve beraberindekiler daha sonra uzun bir konvoyla tamamının parasını ödeyerek kendilerine ayırdıkları otele geçtiler. Konvoydaki araçların toplam değeri dudak uçuklattı.” Bunun gibi daha birçok haber duyabilirsiniz bu ülkelerle ilgili. Çünkü bu tür ülkelere “medeniyet girmeden önce para girmiştir”.
Benim bu bahsettiğim “zengin!” ülkelerdeki insanlardan kitap okumaya olan düşkünlükleriyle, bilim, kültür ve sanata olan özel ilgileriyle bahsetmem gerekmez miydi? Sizce de bu işte bir terslik var değil mi!
NOT: Konuya sonraki yazıda başka açıdan devam edelim!
Yazar Hakkında
ÖZGEÇMİŞ
MURAT ŞAHİN / Coğrafya Öğretmeni - Yazar
Yazar, 1976, Sakarya - Akyazı doğumludur. İlkokulu doğduğu köy olan Mecidiye’de, ortaokul ve liseyi Karapürçek Mehmet Akif Ersoy Lisesi’nde bitirmiştir. Lisans eğitimini Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Coğrafya Öğretmenliği bölümünde, yüksek lisans eğitimini ise İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde “Gürcistan’ın Siyasi Coğrafyası” adlı tez çalışmasını yaptığı coğrafya alanında tamamlamıştır. Uzun yıllar özel sektör ve kamudaki farklı liseler ile BİLSEM’de görev yapmıştır. Halen yayınevlerine içerik hazırlamakta, yazarlık ve redaktörlük yapmaktadır. Üniversite hazırlık alanında farklı yayınevlerinden çıkmış olan birçok coğrafya kitabı ve kitap bölümü yayınlanmıştır.
YAYINLANMIŞ KONGRE/SEMPOZYUM SUNUMLARI İLE MAKALELERİ:
* Transkafkasya’da Etnik Dağılımın Siyasi Etkileri, TİKA Avrasya Etüdleri Dergisi, 19. Sayı, Yıl:2001, ISSN:1300-1604, Sayfa: 33-51
* Orta Asya’da Coğrafi Konumun Siyasal Etkileri, TİKA Avrasya Etüdleri Dergisi, 16. Sayı, Yıl:1999, ISSN:1300-1604, Sayfa: 129-142
* Science Activity at Climatology: Melting Glacier, Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness 2013, Volume 1, Issue 1, 21-26
* Bir Siyasi Güç Olarak Saha Ve Kafkas Siyasi Coğrafyasındaki Etkileri, 3. Uluslararası Coğrafya Sempozyumu (GEOMED-2013), 10-13 Haziran 2013, Antalya
* Üstün Zekâlı Öğrencilerde Coğrafya Eğitimi, ELMIS-ER 2013 Uluslararası Özel Eğitim Kongresi, 19-21 Haziran 2013, Akşehir-Konya
* Öğretim Süreçlerindeki Yetenek Gelişiminde Öğrenci Proje Çalışmalarının Etkisi, Uluslararası Yetenek Gelişimi ve Mükemmellik Kongresi, 25-28 Eylül 2013, Antalya
* Üstün Yetenekli ve Üstün Zekâlı Öğrenciler İçin Coğrafya Öğretiminde Ürün Farklılaştırma Örnekleri, 25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 21-24 Nisan 2016, Antalya (Ortak Yayın)
Yazar coğrafya alanında eğitim materyali tasarımları yapmaktadır. Çok sayıda öğrenci bilim projesine danışmanlık yapmış, TÜBİTAK Yaratıcı Doğa Eğitimi ile TÜBİTAK Sakarya Bilim ve Sanat Merkezi Doğa Eğitimi programlarında uzman olarak yer almıştır. MEB Yaşayan Coğrafya Buluş Atölyesi ile 7x7 Arazi Eğitimi projelerini hayata geçirmiştir. Hobi olarak son coğrafyacı isimli youtube kanalında coğrafya konularını anlatmakta, coğrafya alanındaki ilginç sorulara cevap vermekte ve deney videoları yayınlamaktadır.
Bir KIZILAY gönüllüsü olan yazar hayvanat bahçelerine ve sirklere karşıdır. “Dünya bize büyüklerimizden miras kalmadı, biz onu çocuklarımızdan emanet aldık." sözüyle özetlenebilecek yaklaşıma inanmış bir çevrecidir. Antik tarih meraklısıdır. El sanatları öğretmeni olan eşi Ebru, kızı Nehir, oğlu Tuna ile Adapazarı Ovası’nın batısında, Sapanca Gölü’nün doğu ucunda yer alan 125 rakımlı bir tepede kapısında kedilerin eksik olmadığı bir evde yaşamaktadır. Murat Şahin okumaya, düşünmeye ve yazmaya devam etmektedir.
Yorum Gönder
Yazarlarımız
Trend Haberler
Editörün Seçimi
Kahramanmaraş Nöbetçi Eczaneler
Anket
Anket Sonucu
Soru:
() Oy -
() Oy -
() Oy -
() Oy -
() Oy -
Toplam Oy Kullanıldı
E-Bülten Aboneliği
E-Bülten Aboneliği Yaptığınız Zaman Son Gelişmelerden Anında Haberdar Olursunuz.!
0 Yorum