ALTAYLARDAN ANADOLU’YA İKİ BENZER ÖYKÜ
Büyükbaş Hayvanlara Ölüm Getirme
- 15 Mayıs 2021, 14:39
- Türkolog yazar dilek yilmaz
- 160
- 02
Altaylarda yaşayan Küsteh adlı bir Kam, Terbeet Mihail'in evine konuk gelmiş. Terbeet Mihail'in eşi çok cimri bir kadınmış. Kam, kadından et pişirmesini istemiş. Fakat kadın etlerinin olmadığını söyleyip Kam'a et pişirmemiş.
Kam kadına; "Biraz bekleyin, etiniz olacak!" deyip çıkıp gitmiş. Kam'ın evi terk etmesinden hemen sonra ev sahibinin öküz ve inekleri ölmüş. Hayvancılıkla geçinen çiftin elinde hiç hayvan kalmamış. O günden sonra evlerinde yoksulluk baş göstermiş.
...
Anadolu'nun bir köyünde yaşayan Gülşen Nine bir gün evlerinin avlusunda süt süzmüş, peynir yapmış ve süt kazanını kaldırmış. Az sonra kapıya bir yoksul adam gelmiş. Bir parça peynir istemiş nineden. Nine; "Peynirim yok." demiş. Adam nineye; "Az önce süt süzüp, peynir yapıp kaldırmadın mı?" demiş. Utanan kadın içeri girip peynir getirmiş. Bakmış adam yok. Sağa sola sorsa, adamı gören olmamış. O günden sonra hayvanlarını yitirmiş, sütleri ve unları yitip batmış. Gelenin Hızır olduğunu anlamış ancak iş işten geçmiş ve evinde hiç bereket kalmamış.
Bu iki öykü iki farklı coğrafyadan olsa da, aynı kültürle mayalanan Türk milli hafızasının birer ürünüdür.
İlk öykü bir araştırma kitabından (Türk Bodun Bilimi Araştırmaları, Prof. Dr. Harun Güngör) alınmıştır. İkincisi ise bizzat derlediğim bir öyküdür. Öykü anlatıcısına olayın gerçeklik payını sorduğumda, bu olayı yaşayan kişiden bizzat dinlediğini, köylerinde buna benzer birçok olayın yaşandığını aktardı.
Anadolu'daki Eren, Baba, Abdal, Hızır inanışlarının temel kaynağı Altaylar, Sibirya ve Ötüken'dir. Türklerde ruhlarla iletişime geçmek tarih boyunca önemsenen bir konu olmuştur. Dolayısıyla ruhlarla irtibat sağlayan bazı özel yeteneklere sahip kişiler Türk tarihinin her diliminde karşımıza çıkmıştır. Altaylarda Tanrı ve ruhlarla irtibat kurabilen "Kam", "Şaman", "Bahşı" adlarıyla karşımıza çıkan ruhani lider, şifacı hekimlerin Anadolu’daki uzantıları "Baba" , "Eren/Ermiş", "Hızır''dır diyebiliriz.
Aynı anda başka kılıklarda görünme (don değiştirme); hastalıkları iyileştirme; büyü bozma; yaşlı kadın ve erkeği çocuk sahibi yapma; insan, hayvan ya da cansız bir varlığı taşa çevirme; ateşte yanmama; gelecekle ilgili tahminde bulunma; akıldan geçenleri bilme; doğa güçlerine hükmetme; su üzerinde yürüme; öldükten sonra dirilmiş görünme; bolluk, bereket ya da tersine kıtlık, kuraklık, yoksulluk getirme gibi motifler Altaylarda da Anadolu'da da ruhani güce sahip kişilerin ortak özellikleridir.
DİLEK YILMAZ
TÜRKLÜKBİLİMCİ (TÜRKOLOG)
Yazar Hakkında
1988 yılında Erzurum/Oltu'da doğdum. 1995 yılında Bursa'ya yerleştim. İlkokul, ortaokul ve lise eğitimim Bursa'da geçti. Afyon Kocatepe Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları (TÜRKOLOJİ) bölümünden 2012 yılında mezun oldum. Alanım Uygur-Özbek Türkçeleridir. Mezun olduktan sonra alanımla ilgili çeşitli çeviri çalışmaları yaptım. 2015 yılında Pedagojik Formasyon Eğitimimi aldım. Halk Eğitim merkezlerinde pandemiye kadar ücretli öğretmenlik yaptım. Türk Dünyasına olan ilgim lise yıllarıma dayanmaktadır. "Unutulmaya Yüz Tutan 100 Türk Büyüğü" adlı Öykü Antolojisi'nde Ali Şir Nevai'yi öyküleştirdim. Yaklaşık 4 yıldır çeşitli dergi, gazete, haber siteleri ve ajanslarda "Türk Dünyası" üzerine yazılar kaleme alıyorum.
Yorum Gönder
Yazarlarımız
Trend Haberler
Editörün Seçimi
Kahramanmaraş Nöbetçi Eczaneler
Anket
Anket Sonucu
Soru:
() Oy -
() Oy -
() Oy -
() Oy -
() Oy -
Toplam Oy Kullanıldı
E-Bülten Aboneliği
E-Bülten Aboneliği Yaptığınız Zaman Son Gelişmelerden Anında Haberdar Olursunuz.!
0 Yorum